maandag 13 juni 2011

Maak dat Het Nieuwe Werken echt werkt!

De laatste weken is Het Nieuwe Werken een aantal keren weer in de media vermeld, waarbij met name de negatieve kanten belicht werden. Bijvoorbeeld het artikel in het NRC van 28 december 2010 'Nieuwe werker stuit op nieuwe grenzen' waarin het probleem wordt aangestipt dat thuiswerken niet zozeer betekent dat mensen hun werk beter kunnen combineren met hun privé leven, maar dat zij juist in hun privé leven meer en meer met hun werk bezig zijn, zoals de vader die weliswaar aan de zijlijn van het hockeyveld staat, maar alle doelpunten van zijn dochter mist omdat hij met de telefoon aan zijn oor zit.

Ikzelf herken dit soort momenten. Thuiswerken maar vervolgens je kinderen voor de televisie zetten met een schaal chips omdat dat telefoontje écht moet gebeuren en vervolgens dat wat je hebt afgesproken meteen in een email vastgeleggen en verzenden.

Voor je het weet betekent Het Nieuwe Werken alleen maar dat je altijd en overal aan het werk kunt zijn. Niet meer de deur uit zonder mobieltje en zelfs in het weekend je mail lezen. Totdat mijn kinderen het riedeltje van mijn telefoon begonnen mee te zingen en zuchtend de kamer uit liepen. Dat was wel even een eye-opener.

De oplossing is relatief simpel, mits je de discipline op kunt brengen om je te houden aan je doelstellingen. Werk je thuis, bepaal dan van hoe laat tot hoe laat en/of wat je to-do list is van die dag. Indien nodig communiceer je dit ook met je thuisfront. Kinderen zijn meesters in het onthouden van zulke afspraken, dus houd je daar ook aan!

Ikzelf vind het heel prettig om in een aparte ruimte te werken, niet afgeleid door anderen maar ook niet door bijvoorbeeld het aanrecht wat nog even tussendoor opgeruimd moet worden of de tafel waar nu echt nodig een doekje overheen moet! Ook al werk je thuis, breng duidelijk een scheiding aan tussen werk en privé!

Ook is het goed om je activiteiten in te delen naar de mate van concentratie behoefte. 's Morgens alleen thuis is het makkelijker om je te concentreren dan 's middags als de kinderen in of om het huis rondlopen bijvoorbeeld.

Als ik de balans opmaak voor mijzelf
dan prijs ik mezelf heel gelukkig met de flexibiliteit die mij door mijn werkgever wordt geboden. Ik deel zelf mijn agenda in, ik kan kiezen uit kantoren op meerdere locaties en ik kan onbeperkt thuis werken. Ook de werktijden zijn volledig flexibel. Controle op aanwezigheid is er niet, het gaat om de resultaten.

Als fulltime werkende moeder van kinderen van 9 en 13 jaar is dit een perfecte oplossing. Het Nieuwe Werken werkt voor mij en dit is een positieve bijdrage aan mijn worklifebalance!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten