maandag 13 juni 2011

Quotum voor vrouwen in de top.

Je zult het wel gelezen of gehoord hebben, Frankrijk verplicht vrouwen in de top van bedrijven. Het aantal vrouwen in leidinggevende positites moet binnen 6 jaar verhoogd worden naar 40%, binnen bedrijven, ongeveer 2.000, die meer dan 500 werknemers in dienst hebben en een omzet hebben van meer dan 50 miljoen euro.

Binnen drie jaar moeten 1 op de 5 vrouwen benoemd zijn op leidinggevende functies. Dit quotum geldt vanwege de voorwaarden, concreet voor 7 beursgenoteerde bedrijven in Frankrijk. Dat is het goede nieuws.

Laat ik vooraf even melden dat ik een tegenstander ben van een quotum voor vrouwen aan de top. Zoals Sylvia Tóth, die ik zeer bewonder, ooit in het PS Magazine van Het Parool zei, 'Quota is voor vissen, niet voor vrouwen'.

Aan de andere kant probeer ik wel vrouwen te stimuleren na te denken overhun ambitie en deze als het even kan waar te maken en vooral niet vanzelfsprekend de oude vertrouwde rolpatronen van pa en ma over te nemen.

Het idee van meer vrouwen aan de top spreekt mij dus wel aan. Stel dat binnen de organisatie waar ik werk, dit quotum ook ingesteld wordt. Binnen 3 jaar 1 op de 5 vrouwen benoemd in leidinggevende functies.

Dus, hoe gaan we dat in 3 jaar doen?

  1. De aanwezige dames moeten gestimuleerd worden om te blijven. Niet alleen te blijven, maar ook te blijven werken. Liefst fulltime of bijna fulltime. En hogerop laten komen.
  2. Bij werving specifiek op dames selecteren.

Ik vind dit toch echt naar discriminatie rieken. Als je dezelfde maatregelen neemt maar ook mannen daarin betrekt, prima. Maar niet alleen specifiek op vrouwen, dat is toch makkelijk carrière maken? Zoveel vrouwelijke concurrentie heb ik niet, zal ik dan maar meteen op alle senior management vacatures solliciteren? Met een quotum heb ik dus meteen al een voorsprong.

Nee, volgens mij werkt een quotum niet. Je kunt jezelf als organisatie wel doelstellingen opleggen waardoor je het voor vrouwen aantrekkelijker maakt om hogerop te komen.

Dat besef is bij veel grote organisaties heus bekend. En het heeft de aandacht, zie alle diversiteitstrajecten die bij grote, bekende organisaties lopen. Maar elk bedrijf heeft zijn eigen specifieke kenmerken en daar past een generiek quotum niet bij.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten